آشنایی با ۴ سبک ارتباطی در محیط کار
چگونه وضعیت خود را بهبود بخشید و دیگران را هدایت کنید
ما در محل کار با شخصیت های مختلف مواجه می شویم. کنار آمدن با برخی آسان است. در حالی که، با بعضی دیگر سخت تر است. اینکه چقدر می توانیم با مردم کار کنیم، اغلب به سبک ارتباطی ما در محل کار بستگی دارد.
بنابراین، سبک ارتباطی در محل کار دقیقاً چیست؟ سبک ارتباطی در محل کار شما روشی است که در آن ایده ها، اطلاعات و مسائل را در یک محیط حرفه ای به اشتراک می گذارید. ترکیبی از نشانه های کلامی و غیرکلامی، بر نحوة تعامل، یادگیری، اشتراک گذاری و همکاری شما تأثیر می گذارد.
تحقیقات نشان میدهد که ارتباطات مؤثر و مناسب با بهرهوری بیشتر، سلامت سازمانی بهتر و افزایش رضایت کارکنان مرتبط است. نحوة برقراری ارتباط نیز میتواند نقش بزرگی در تعیین رشد و موفقیت شخصی و حرفه ای ما داشته باشد.
اکتاویا گوردما (Octavia Goredema)، مربی شغلی و نویسندة کتاب «Prep, Push, Pivot» میگوید: سبک ارتباطی ما بر اساس ویژگی های منحص به فرد ما است که رویکرد ما را به اشتراکگذاری و تبادل اطلاعات با دیگران هدایت میکند.
شناسایی سبک ارتباطی تان به شما این امکان را می دهد که تعاملات خود را با دیگران افزایش دهید و نقش مهمی در ساخت برند شخصی خود داشته باشید.
اکتاویا گوردما، مربی شغلی
جدای از تعریف سبک ارتباطی خود، شناخت سبک های ارتباطی دیگران نیز مهم است. گوردما می گوید: این موضوع بسیار مهم است چراکه همه ما روش های مختلفی برای تعامل، پردازش و انتقال اطلاعات داریم. او اضافه می کند که اگر بتوانید تفاوت ها را تشخیص دهید، می توانید از هوش هیجانی خود برای انطباق با نیازها و ترجیحات دیگران استفاده کنید.
در این مقاله، سبک های ارتباطی منفعل، منفعل-تهاجمی، تهاجمی (یا پرخاشگرانه) و قاطعانه (یا جرئتمندانه) در محل کار را بررسی می کنیم.
سبک ارتباط منفعل
برخی از ویژگی های سبک ارتباطی منفعل در محل کار عبارتند از:
- عدم تمایل به صحبت کردن: شخصی که سبک ارتباطی منفعل در محل کار دارد ممکن است در بیان افکار، نظرات، ایده ها و نیازهای خود تردید کند. به جای صحبت کردن، ممکن است منتظر بمانند تا دیگران رهبری را بر عهده بگیرند.
- اجتناب از تعارض: ارتباط گیرندگان منفعل اغلب برای اجتناب از تعارض یا اختلافات، تمام تلاش خود را به کار می گیرند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که به دیگران بازخورد ندهند یا مستقیماً به مسائل رسیدگی نکنند.
- مشکل در تعیین حد و مرز: ممکن است برای آنها سخت باشد که درخواست ها را رد کنند یا محدودیت های خود را بیان کنند. آنها ممکن است با وظایف یا مسئولیتهایی که با آنها ناراحت هستند موافقت کنند، زیرا نمیتوانند «نه» بگویند.
- ارتباط غیرمستقیم: ممکن است از زبان غیرمستقیم یا نشانه های غیرکلامی برای انتقال افکار یا احساسات خود استفاده کنند که گاهی باعث سوء تفاهم و سردرگمی می شود.
- اعتماد به نفس پایین: سبک ارتباطی منفعل اغلب از کمبود اعتماد به نفس ناشی می شود. فرد ممکن است به توانایی های خود شک کند، که می تواند مانع از بیان آشکار خود شود. آنها ممکن است از طرد شدن هراس داشته باشند، بنابراین ممکن است از ایده ها یا نظرات خود عقب نشینی کنند.
ممکن است در موقعیتهایی که علاقه یا مشارکت کمی دارید، منفعل بمانید. با این حال، در موقعیتهای دیگر، یک سبک ارتباطی غیرفعال ممکن است بیاثر باشد و ممکن است به یک سبک ارتباطی قاطعتر نیاز باشد.
اگر یک ارتباط گیرنده منفعل هستید چه کاری باید انجام دهید
چند راهبرد که می تواند به شما کمک کند قاطعانه تر باشید:
- اهداف خود را مشخص کنید: اهداف ارتباطی خاصی را برای خود تعیین کنید. خواه صحبت کردن در جلسات، درخواست کمک در صورت نیاز، یا ارائه بازخورد صادقانه، داشتن اهداف روشن می تواند مفید باشد.
- زبان قاطعانه را تمرین کنید: برای بیان افکار و عقاید خود از زبانی واضح، مختصر و مستقیم استفاده کنید. از زبانِ بیش از حد عذرخواهی یا بیش از حد تحقیرآمیز که می تواند پیام شما را تضعیف کند، خودداری کنید.
- آنچه را که می خواهید بگویید تکرار کنید: اگر برایتان سخت است که خودمختارانه قاطع باشید، آماده کردن آنچه می خواهید بگویید از قبل می تواند مفید باشد. تکرار آن می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و به شما کمک کند که کنترل بیشتری داشته باشید.
- تعیین حد و مرز: مرزهای خود را به طور واضح به همکاران و سرپرستان اعلام کنید. یاد بگیرید که مودبانه اما قاطعانه «نه» بگویید به خصوص وقتی که واقعاً نمی توانید وظایف یا تعهدات اضافی را بر عهده بگیرید.
- شایستگی های خود را به خود یادآوری کنید: اگر احساس خجالتی یا ترسویی می کنید، یا نگران هستید که دیگران برای ایده های شما ارزش قائل نشوند، مربی حرفه ای کریستین مورگان (Krystin Morgan) توصیه می کند اعتبار و دستاوردهای خود را به خود یادآوری کنید. "به یاد داشته باشید که شما شایسته این هستید که پشت میز بنشینید و نظر خود را به اشتراک بگذارید."
نحوه تعامل با یک ارتباط دهنده غیرفعال
چند استراتژی که می تواند به شما در تعامل با یک ارتباط گیرندة منفعل کمک کند:
- آنها را در بحث ها بگنجانید: اگر کسی به ندرت صحبت می کند یا خیلی کم افکار خود را به اشتراک می گذارد، مورگان توصیه می کند فضایی برای آنها ایجاد کنید تا در گفتگو شرکت کنند. "به عنوان مثال، در یک محیط گروهی، می تواند به این معنی باشد که از فرد درمورد افکار یا ایده هایش بپرسید."
- اشکال جایگزین ارتباط را در نظر بگیرید: مورگان میگوید: برخی افراد از گروههای بزرگ احساس ترس میکنند و در عوض بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. دیگران ارتباطات کتبی را ترجیح می دهند و ممکن است تمایل بیشتری به اشتراک گذاشتن افکار خود از طریق ایمیل یا فضای چت روم داشته باشند.
- ارائه اطمینان خاطر: به فرد اطمینان دهید که افکار و نظرات او ارزشمند و قابل احترام است. از ایده ها و مشارکت های آنها قدردانی کنید.
- نزدیک باشید: پویایی ایجاد کنید که در آن فرد احساس راحتی کند که به شما نزدیک شود. در تعاملات خود دوستانه، باز و بدون قضاوت باشید.
- از تحت فشار قرار دادن آنها اجتناب کنید: در حالی که می خواهید آنها را تشویق کنید تا صحبت کنند، از قرار دادن آنها در محل یا تحت فشار قرار دادن آنها برای صحبت خودداری کنید.
سبک ارتباطی تهاجمی
اینها برخی از ویژگی های یک سبک ارتباطی تهاجمی در محل کار هستند:
- سلطه: افرادی که به صورت پرخاشگرانه ارتباط برقرار می کنند، تمایل دارند مکالمات و موقعیت ها را کنترل کنند. ممکن است حرف دیگران را قطع کنند، صدای خود را بی جهت بالا ببرند، یا از زبان بدن زورمندانه برای ایجاد تسلط استفاده کنند.
- رک بودن: ارتباط گیر پرخاشگر ممکن است در ارتباط خود رک و مستقیم باشد، گاهی اوقات تا حدی که بی ادب یا بی تدبیر عمل کند.
- بی توجهی به مرزها: آنها ممکن است مرزهای شخصی یا حرفه ای را نادیده بگیرند که می تواند نامناسب و ناراحت کننده باشد.
- مقاومت در برابر سازش: ممکن است در برابر سازش مقاومت کنند و با پرخاش سعی دارند نقطه نظرات خود را بیان کنند یا اینکه اطمینان حاصل کنند که کارها به روش آنها انجام می شود.
- حملات شخصی: این سبک ارتباطی می تواند شامل توهین، حملات شخصی یا اسمگذاشتن (تیکه انداختن و تمسخر) باشد. ممکن است شخص در تلاش برای اثبات برتری خود، به شخصیت یا توانایی های افراد دیگر حمله کند. به نوبه خود، ممکن است در هنگام سؤال یا به چالش کشیدن حالت تدافعی داشته باشند.
تحقیقات نشان می دهد که مردانی که ارتباطات پرخاشگری دارند، اغلب به دلیل پیگیری شدید اهدافشان مورد تحسین قرار می گیرند. در حالی که، زنانی که در ارتباط پرخاشگر هستند، بیشتر مورد توجه منفی قرار می گیرند
اگر یک ارتباطگر پرخاشگر هستید چه کاری باید انجام دهید
چند استراتژی که می تواند به شما کمک کند در محل کار به دیگران احترام بگذارید:
- محرک های خود را شناسایی کنید: مشخص کنید چه چیزی باعث واکنش های تهاجمی شما می شود. احساسات یا موقعیتهایی را که باعث میشوند شما واکنش تهاجمی نشان دهید، درک کنید. نگه داشتن یک ژورنال می تواند به شما کمک کند محرک ها و پاسخ های خود را ردیابی و مدیریت کنید.
- قبل از پاسخ دادن مکث کنید: زمانی که میل به پاسخ تهاجمی دارید، مکث کنید و نفس عمیق بکشید. این لحظه کوتاه می تواند به شما کمک کند افکار خود را جمع آوری کرده و با آرامش بیشتری پاسخ دهید.
- کلمات خود را با دقت انتخاب کنید: به انتخاب کلمات خود توجه کنید. از زبان محترمانه ای استفاده کنید که نشان دهنده تمایل به همکاری و مشارکت در یک بحث مثبت باشد. تمرین یا ایفای نقش در بحث های مهم از قبل می تواند به شما کمک کند در لحظه آرام تر و خونسردتر باشید.
- همدلی را تمرین کنید: خود را به جای طرف مقابل بگذارید و دیدگاه او را در نظر بگیرید. این می تواند به شما کمک کند احساسات آنها را درک کنید و با آنها همدلی بیشتری داشته باشید.
- عذرخواهی کنید و جبران کنید: اگر در گذشته نسبت به شخصی در محل کار خود رفتار پرخاشگرانه ای داشته اید، رفتار خود را تصدیق کرده و از او عذرخواهی کنید.
نحوه تعامل با یک ارتباطگر تهاجمی
چند راهکار که می توانند به شما در تعامل با یک فرد تهاجمی کمک کنند:
- آرام بمانید: اگرچه در لحظه ممکن است دشوار باشد، اما مهم است که هنگام مواجهه با پرخاشگری خونسرد و خونسرد بمانید. پاسخ دادن با عصبانیت یا حالت تدافعی می تواند وضعیت را تشدید کند. رفتار حرفه ای خود را حفظ کنید و از درگیر شدن در حملات شخصی خودداری کنید.
- تمرکز روی موضوع: لحن پرخاشگرانه را از محتوای پیام جدا کنید. به جای واکنش به تجاوز، روی پرداختن به موضوع اصلی مورد بحث تمرکز کنید. مکالمه را بر کار کردن با یکدیگر برای یافتن راه حل متمرکز کنید.
- مرزهای خود را بیان کنید: مودبانه اما قاطعانه مرزهای خود را بیان کنید. به شخص اطلاع دهید که انتظار دارید با شما محترمانه برخورد شود و درگیر مبادلات تهاجمی نخواهید شد.
- همدل باشید: سعی کنید دلایل اصلی پرخاشگری فرد را درک کنید. آنها ممکن است استرس، ناامیدی یا فشاری را تجربه کنند که بر سبک ارتباطی آنها تأثیر می گذارد.
- به دنبال حمایت باشید: اگر پرخاشگری مکرر، نامناسب یا تا حد آزار و اذیت افزایش می یابد، از مدیر، منابع انسانی خود یا سایر کانال های مناسب کمک بگیرید.
سبک ارتباطی منفعل-تهاجمی
سبک ارتباطی منفعل-تهاجمی عناصر رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه را ترکیب می کند. برخی از ویژگی های این سبک ارتباطی عبارتند از:
- انتقاد پنهان: ارتباط گیران منفعل و پرخاشگر ممکن است از طعنه، تعارف پشت سر، چشم درهم زدن، یا حرکات بی احترامی برای تمسخر یا انتقاد غیرمستقیم ایده ها یا اعمال دیگران استفاده کنند.
- ارتباط غیرمستقیم: به جای پرداختن به مسائل، افرادی که به صورت منفعلانه-پرخاشگرانه ارتباط برقرار می کنند، به تاکتیک های ظریف تر و غیرمستقیم تر متوسل می شوند. آنها از زبان پوشیده ای استفاده می کنند که جای ابهام باقی می گذارد و بعداً به آنها فرصت می دهد حرف های خود را انکار کنند.
- رفتار صامت: به جای برقراری ارتباط واضح، ممکن است با مردم رفتاری بدون حرف داشته باشند یا اطلاعات مهم را به عنوان نوعی ابراز نارضایتی دریغ کنند.
- خرابکاری زیرکانه: آنها ممکن است به طور نامحسوس در اقداماتی شرکت کنند که پروژه ها یا ابتکارات دیگران را تضعیف کند.
- درگیری دیگران: به جای پرداختن مستقیم به مسائل با طرف های ذینفع، ممکن است برای جلب همدردی یا حمایت مورد نیاز، از همکاران یا مافوق شان شکایت کنند. ممکن است خود را قربانی کرده و مسئولیت رفتار تهاجمی-منفعلانه خود را منحرف کنند.
سبک ارتباطی منفعل-تهاجمی باعث ایجاد بی اعتمادی و سوء تفاهم می شود. می تواند باعث ایجاد تنش در بین اعضای تیم شده که در نهایت می تواند منجر به درگیری در تیم شود.
اگر یک ارتباطگیرندة منفعل و تهاجمی هستید، چه باید کرد؟
چند راهکار که می تواند به شما کمک کند در محل کار مستقیم تر و قاطع تر باشید:
- در مورد سبک ارتباطی خود فکر کنید: تمایلات منفعل-تهاجمی خود را بشناسید و تصدیق کنید. تاثیر منفی آنها بر روابط و پویایی تیم خودرا درک کنید.
- روی مستقیمتر بودن کار کنید: سعی کنید افکار، نگرانی ها و نظرات خود را مستقیم و صادقانه بیان کنید. روی به اشتراک گذاشتن ایده ها به طور آشکار، سخاوتمندانه تحسین و بازخورد سازنده کار کنید.
- مراقب لحن خود باشید: به لحن و زبان بدن خود توجه کنید. سعی کنید به گونه ای ارتباط برقرار کنید که محترمانه و مشارکتی باشد.
- اجازه ندهید مسائل بدتر شوند: اجازه ندهید مسائل انباشته و کثیف شوند. برای جلوگیری از بروز عصبانیت و رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه، مسائل را به موقع، در حالی که هنوز قابل کنترل هستند، بررسی کنید.
- به دنبال خروجی های سازنده باشید: به جای توسل به تاکتیک های منفعلانه-پرخاشگرانه، راه های سازنده ای برای ابراز ناامیدی یا اختلاف نظر با همکاران پیدا کنید.
نحوه تعامل با یک ارتباط گیرندة منفعل-تهاجمی
چند استراتژی که می تواند به شما در تعامل با یک ارتباط دهنده منفعل-تهاجمی کمک کند:
- حرفه ای بمانید: به رفتار آنها با آرامش و حرفه ای پاسخ دهید. از واکنش با ناامیدی یا پرخاشگری خودداری کنید، زیرا ممکن است به آنها مهمات بیشتری برای استفاده علیه شما بدهد.
- روی حقایق تمرکز کنید: روی حقایق موقعیت متمرکز بمانید. به جای گرفتار شدن در اظهار نظرها یا رفتارهای منفعلانه-پرخاشگرانه آنها، به موضوع واقعی مورد نظر رسیدگی کنید.
- به دنبال توضیحات باشید: اگر ارتباط آنها کدر یا مبهم است، از آنها بخواهید که مقاصد یا نگرانی های خود را روشن کنند. نوشتن مطالب ممکن است مفید باشد، بنابراین جایی برای تفسیر نادرست وجود ندارد.
- مستقیم باشید: ارتباط باز و مستقیم را تشویق کنید. اگر رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه را احساس می کنید، به آرامی آنها را تشویق کنید تا افکار و احساسات خود را مستقیم تر بیان کنند. بگذارید بدانند که برای ارتباط باز و صادقانه ارزش قائل هستید و رفتارهای غیر محترمانه قابل تحمل نخواهد بود.
- الگو را مطرح کنید: اگر متوجه یک الگوی ثابت رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه شدید، آن را مؤدبانه اما قاطعانه مطرح کنید. برای مثال، میتوانید بگویید: «در لحن شما احساس ناامیدی میکنم و میخواهم بفهمم چه چیزی باعث آن شده است. آیا میتوانیم در مورد چیزی که شما را آزار میدهد صحبت کنیم؟» یا «اگر با هر چالشی روبرو هستید یا در مورد چیزی اختلاف نظر دارید، مایلم به شما گوش دهم و برای یافتن راه حل با شما همکاری کنم.»
سبک ارتباطی قاطعانه (جرأتمندانه)
اینها برخی از ویژگی های سبک ارتباطی قاطعانه در محل کار هستند:
- صریح بودن: ارتباط گیران جرئتمند خود را به وضوح ابراز می کنند و از زبانی ساده برای انتقال افکار و ایده های خود استفاده می کنند. مورگان می گوید، آنها اغلب مستقیم و دقیق هستند. آنها می توانند “نه” بگویند یا در صورت لزوم حد و مرز تعیین کنند.
- اعتماد به نفس: افرادی که با جرآت ارتباط برقرار می کنند، با قاطعیت صحبت می کنند، با اعتماد به نفس و اطمینان از خود صحبت می کنند.
- احترام: افراد شجاع به نظرات، احساسات و استقلال دیگران احترام می گذارند. آنها دیدگاه های متفاوت را می شناسند و به دنبال زمینه های مشترک هستند.
- مالکیت: افراد قاطع بر احساسات خود کنترل دارند و بدون سرزنش دیگران با آنها ارتباط برقرار می کنند. آنها از جملات دارای “من” برای بیان احساسات استفاده می کنند؛ خود را مالک احساسات شان می دانند.
- زبان بدن رسا: هنگام برقراری ارتباط از زبان بدن پذیرا و دغدغه مند استفاده می کنند. به عنوان مثال، آنها تماس چشمی را حفظ می کنند و از حرکات برای تقویت پیام های خود استفاده می کنند.
یک سبک ارتباط قاطعانه باعث ایجاد یک محیط کاری مثبت، محترمانه و مشارکتی می شود. مورگان میگوید: اگرچه ممکن است کمی طول بکشد، اما کار با کسی که قاطعانه ارتباط برقرار میکند میتواند مثبت واقعی باشد، زیرا هرگز نباید تعجب کنید که منظور آنها چیست یا در کجا ایستادهاید.
توجه کنید که قاطعیت، جرئتمندی و شجاعت به معنای دیکتاتوری نیست!!!
اگر یک ارتباط گیرندة قاطع هستید چه کاری باید انجام دهید
چند استراتژی که می تواند به شما کمک کند مهارت های ارتباطی خود را بیشتر تقویت کنید:
- ذهن خود را باز نگه دارید: در حالی که قاطعیت می تواند به شما کمک کند تا منظور خودتان را به خوبی برسانید، این نیز مهم است که انعطاف پذیر باشید و ذهن خود را برای ایده ها و رویکردهای دیگران باز نگه دارید.
- سازگار باشید: به یاد داشته باشید که موقعیت های مختلف ممکن است به سبک های ارتباطی متفاوتی نیاز داشته باشند. مهم است که هر زمان که ممکن است سبک خود را با افراد و موقعیتها تطبیق دهید، بنابراین مورگان توصیه میکند مراقب باشید با چه کسی صحبت میکنید و آنها چگونه برقراری ارتباط را ترجیح میدهند.
- صبور باشید: گاهی اوقات، افراد قاطع در ارتباط با افرادی که مستقیماً به اصل موضوع نمیرسند بیصبر هستند. سعی کنید صبر را در خود پرورش دهید و آرام و خونسرد بمانید.
- اطمینان خاطر بدهید: همه افراد سبک ارتباطی شما را درک نمی کنند -بعضی از افراد ممکن است احساس ترس کنکردهند یا احساس کنند که شما به اندازه کافی “خوب” نیستید. ارائه اطمینان در مواقعی می تواند مفید باشد تا مردم بدانند منظور شما را به خوبی درک می کنند.
نحوه تعامل با یک ارتباطگیر قاطع
چند راهبرد که می تواند به شما در تعامل با یک ارتباطگیر جرئتمند کمک کند:
- از طفره رفتن خودداری کنید: مورگان میگوید، افراد قاطع در ارتباط ترجیح میدهند که افراد مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کنند، بنابراین تمرکز کنید که با اطمینان و مختصر با آنها صحبت کنید. از طفره رفتن خودداری کنید و زمانی که با آنها در تعامل هستید به طور خلاصه به این نقطه برسید.
- به دیدگاه آنها احترام بگذارید: حتی اگر نظرات متفاوتی دارید، دیدگاه آنها را بپذیرید و به آنها احترام بگذارید. تبادل سالم ایده ها می تواند به درک بهتر منجر شود.
- بازخورد صادقانه بدهید: اگر مکالمه شامل بازخورد است، آن را به شیوه ای واضح و مستقیم و با تمرکز بر رفتارها و نتایج ارائه دهید. آنها احتمالاً از بازخورد سازنده و عملی قدردانی می کنند.
چگونه مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید
به گفته کارشناسان، چند استراتژی که می تواند به شما در بهبود مهارت های ارتباطی در محل کار کمک کند:
- خودآگاهی را رشد دهید: مدتی را به تفکر خود اختصاص دهید و از سبک ارتباطی خود در محل کار آگاه تر شوید. نقاط قوت خود را شناسایی کنید و به حوزه هایی که می توانند از بهبود استفاده کنند توجه کنید. همچنین می تواند مفید باشد که از همکاران خود در مورد سبک ارتباطی خود بازخورد بخواهید.
- تصمیم بگیرید که به چه دلیل می خواهید شناخته شوید: گوردما توصیه می کند تصمیم بگیرید که می خواهید در محل کار چه چیزی شناخته شوید و سپس در نظر بگیرید که چگونه سبک ارتباطی شما می تواند از این شهرت حمایت کند.
- به طور فعال به دیگران گوش دهید: گوردما می گوید گوش دادن فعال استراتژی است که به شما کمک می کند. او توضیح میدهد که شامل گوش دادن کامل به آنچه طرف مقابل میگوید، بدون قطع صحبت، فرضیات یا نتیجهگیری سریع بر اساس کلمات یا نشانههای غیرکلامی است. میتوانید با تکان دادن سر، حفظ تماس چشمی و پرسیدن سؤالهای روشنکننده در طول مکالمه، به فرد نشان دهید که درگیر هستید و فعالانه گوش میدهید.
- سؤالات باز بپرسید: گوردما می گوید: سؤالات بسته معمولاً پاسخ «بله» یا «نه» را برمی انگیزند، در حالی که سؤالات باز می توانند انگیزه ها، باورها و نگرش های اساسی را نشان دهند که ممکن است در ابتدا آشکار نباشند.
- با مخاطبان خود سازگار شوید: سبک ارتباطی خود را با ترجیحات و نیازهای مخاطبان خود تنظیم کنید. بسته به اینکه با همکاران، مشتریان یا مافوق صحبت می کنید، رویکرد خود را تنظیم کنید.
- از اشتباهات خود درس بگیرید: اگر از یک ارتباط نادرست آگاه شدید، به سرعت و آشکارا به آن رسیدگی کنید. از این موقعیت ها درس بگیرید تا از مسائل مشابه در آینده جلوگیری کنید.